steget till vänster (var det rätt riktning)

S
(ser likgiltig ut)
Det här var nog ingen bra idé redan från början.

G
(flyttar luggen från ögonen)
Nä det var väl inte det.

(G stannar upp och tittar på S och han ser hennes besvikelse.)

G
Eller nej. Vadå. Varför var det ingen bra idé.
Jag tror inte att jag vill förstå.

S
Vi vill göra lite olika saker och ingen av oss
är beredd att offra allt för den andre.

S
Dessutom hade det heller inte funkat ifall bara en av oss var beredd att offra allt.
Jag trodde att du skulle förstå det

G
(höjer rösten)
Vet du någonting som jag inte klarar?
Utan några som helst problem så kan någon påpeka mina brister.
Påpeka hur jag hela tiden gör fel.
Det har jag inte problem med.
Vad jag däremot inte klarar av,
är när jag blir behandlad som att jag inte existerar.
Det är så jag kände under tiden det var "vi".
Fast det var inte ens vi.
DU och JAG bara träffade varandra.
Mer än så var det inte.

S
(vänder bort blicken och korsar armarna)
Varför har vi ens den här diskussionen?
Det finns inget mer att säga.

G
(sarkastiskt tonfall)
Nej, det gör väl inte det?
Jag bara undrar hur du tänkte när du inte hörde av dig.
Jag bara satt där och funderade på varför jag var så obetydlig för att ta upp lite av din tid.
Det fanns ett tillfälle då jag faktiskt trodde.
Ett jävla tillfälle som jag faktiskt trodde att jag tyckte om dig.
Jag var så glad ett tag för att jag kunde lägga min tidigare livsstil åt sidan.
Den som du inte ens känner till.

S
(irriterad)
Jo lilla gubben jag har faktiskt hört lite saker.
Och vet du vad?
Nu när jag har haft lite tid att tänka efter så passar det så perfekt in på dig.
Hela du och din personlighet.
Det är så konstigt att jag faktiskt inte såg  det tidigare.
Vem av dem hade jag blivit?
Vilket nummer?
För det är väl så du kommer ihåg alla du träffar.
Vilken i ordningen det var.
Jag fattar inte hur du står ut med dig själv.

G
(höjer rösten ännu mer)
Nu ska du lyssna väldigt noga.
Du har inte ett jävla skit att göra med vem jag har träffat förut.
Har jag frågat eller "efterforskat" vilka du har varit med tidigare?
Nej, det har jag inte.
Vem är det egentligen som har problem här?
Jag tror fan att det är lika bra att slippa dig.
Jag behöver inte och jag vill inte ha någon moralkärring som säger åt mig hur jag ska leva mitt liv.
Vad jag får göra och vad jag inte får göra.

S
Okej.
Då ska jag inte störa dig mer.
Hejdå.

(S stormar ut ur rummet och kvar står G med knutna nävar som vitnar.
Sedan slår han flera slag i väggen och sjunker utmattad ihop på golvet)






(det här var nog ingen bra idé från början)

(det här var nog ingen bra idé från början)

(det här var nog ingen bra idé från början)

(det här var nog ingen bra idé från början)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0