Pállando

jag har sett det komma
jag känner hur det närmar sig
fast är det trots allt
ännu än lögn som stärker sitt grepp
en iskall hand som hårdnar
om ett oskyldigt hjärta
om en vissnande blomma
eller är det istället
sanningens varsamma smekning
kan det göra att sinneskraven bleknar
att jag äntligen ser mig själv
utan att blekna i andras kontrast
att jag tar hennes händer
utan att känna hur såren går upp
 
men ännu en gång
när händelseförloppet står stilla
kan jag inte ett slut
ett realistiskt slut
på all smärta som jag förorsakat
en lidande värld
som om jag skulle falla ned på knä
be om guds bestraffning
när jag alltid
som så många gånger förut
alltid sluppit undan
för hans bestraffning är inte
att se över sina synder
utan han förbannar oss
att göra dem om och om igen
och vi förstår vi vet
vi ser dem tydligare än alla andra
 
men du
är du verkligen en av oss
det återstår att se
om du har samma sår i dina händer
om ditt samvetskval
väger lika mycket som mitt
 
titta bara inte bort
snälla
titta bara inte bort

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0